Jump to content

Önerilen İletiler

Amerikan Kardiyoloji Koleji ve Amerikan Kalp Derneği’ne göre normal kan basıncının 120/80 mmhg’den daha az olması gerektiği kabul edilir. İlk veya en yüksek sayı olan sistolik kan basıncı, kalp atışı sırasında kan damarlarındaki basıncı ifade eder. Düşük olan alt sayı, diyastolik kan basıncı yani kalp atımları arasındaki dinlenme basıncıdır. Kan basıncı sürekli olarak yükselirse (sistolik 120-129 ve diyastolik 80’den az) veya evre 1 hipertansiyon durumu varsa (sistolik basınç 130 ila 139, diyastolik basınç 80-89 arasında), tedavi genellikle ilaçla başlamaz. Bunun yerine, muhtemelen yaşam tarzı temelli yaklaşımlarla işe başlanır ve bu sağlıklı değişikliklerin ne kadar fazlası yapılırsa, kan basıncı rakamları o kadar optimize edilebilir yani kan basıncını düşürmek için ilaç alınmasına gerek olmayabilir. Bazı yöntemler kan basıncını tek başına veya reçeteli ilaçlarla birlikte azaltmaya ve kontrol etmeye yardımcı olabilir. İşte, ilaç almaksızın kan basıncının düşürülmesine yardımcı olan yaşam tarzı değişiklikleri ve doğal yollar:

Normal-ve-normal-olmayan-kan-bas%C4%B1nc

Kilo Vermek

Portland, Oregon’daki Providence St. Vincent Tıp Merkezi’nde Kapsamlı Risk Azaltma Kliniği tıbbi direktörü Dr. Miles Hassell, bel çevresi ölçüsünün kendi başına yüksek tansiyonun bağımsız bir itici gücü olduğunu söylemektedir. Yaklaşık 60 yaşında, sistolik kan basıncı 160 olan, ancak gerçekten tedavi olmak için ilaç almak istemeyen bir hastanın kilo vermesi bel ölçülerinin azalmasına ve bu nedenle kan basıncının düşmesine yardımcı olabilir. Baltimore’daki Johns Hopkins Hastanesi’nde klinik ve araştırma kardiyovasküler hastalıklar akademi üyesi olan Dr. Jacqueline Latina, 20 kilo kaybedilmesi ile kan basıncının 5–20 mm / Hg kadar düşebileceğini belirtmektedir. Tabii ki, herhangi bir yöntemde olduğu gibi, etkiler kişiden kişiye değişir.

Egzersiz Yapmak

Aktif olmayan bir yaşam tarzı hipertansiyon için bir davettir. Fiziksel olarak daha aktif olmak kan basıncını düşürmeye yardımcı olabilir. Bazı durumlarda, özellikle kalp hastalığı gibi tıbbi bir durum varlığında, yüksek tansiyonu kontrol etmek için yaşam tarzı değişiklikleri tek başına yeterli olmayabilir ancak ek olarak önerilebilir. Genellikle haftada beş kez 30 dakika, yani 150 dakikalık orta yoğunlukta egzersiz yapılması önerilmektedir. Bu, sistolik basıncı 5–9 mmHg düşürebilir. Orta yoğunlukta egzersiz tempolu yürüyüş, yüzme veya bisiklete binmeyi içerebilir.

Kan-bas%C4%B1nc%C4%B1n%C4%B1-d%C3%BC%C5%

Alkolü Azaltmak

Alkollü içki miktarını artırmak da kan basıncını yükseltebilir. Günde birkaç kadehten fazla alkollü içecek alınıyorsa, bu miktarın azaltılması sağlığı iyileştirebilir. Dr. Latina’ya göre alkolü sınırlamak kan basıncını yaklaşık 2 ila 4 mmHg azaltabilir, bu nedenle alkol tamamen bırakılamıyorsa da kişi kendini günde bir veya iki içecekle sınırlandırmalıdır. Bir kadın için bir kadeh ile erkek için günde iki kadeh ya da daha azı ile sınırlandırmak kan basıncını biraz düşürme eğilimindedir.

Sınırlandırılması gereken sadece alkol değildir, genellikle kafein veya çayın da günde bir veya iki fincanla sınırlandırılması önerilmektedir. Enerji içeceklerinin de kesinlikle hipertansiyona neden olabileceği bilinmektedir. Kahve ve çay enerji içeceklerinden veya kafein hapından daha iyidir.

Akdeniz-tipi-beslenme-y%C3%BCksek-tansiy

Daha Fazla Sebze Yemek

Dr. Hassell, DASH diyeti ve Akdeniz diyeti çalışmalarında sebzeler bakımından zengin beslenmenin kan basıncı düşürdüğünü gösteren mükemmel kanıtlar olduğunu söylemektedir. Hipertansiyonu durdurmak için diyet yaklaşımları anlamına gelen DASH diyeti bu amaç göz önünde bulundurularak oluşturulduğu için bu şaşırtıcı değil. Akdeniz diyeti de sebzeler, meyveler, kepekli tahıllar, fasulye, kabuklu yemişler, baklagiller ve zeytinyağı gibi bitkisel gıdaları kapsayan dengeli bir beslenme planıdır.

Nitrat gibi spesifik bir besin maddesi, bağımsız antihipertansif etkiye sahip olabilir. Journal of Hypertension adlı tıp dergisinde yayınlanan bir 2015 çalışmasında altı hafta boyunca plasebo içecek verilen katılımcılarda hiçbir azalma yaşamamış, aynı süre içinde günde yaklaşık 227 gram nitrat bakımından zengin pancar suyu içen katılımcıların kan basıncında yaklaşık 7 ila 8 mmHg azalma olduğu saptanmıştır.

Tuzu Sınırlamak

Tuz tüketimi artırıldığında kan basıncı yükselir. Tuzdan kaçınmak (özellikle tuza duyarlı olanlarda) yüksek tansiyonun uzak tutulmasına yardımcı olabilir. Tuzun azaltılması, tuzluğun sofradan uzak tutulmasını ve gizli diyet tuzu veya sodyum kaynaklarından kaçınmayı içerir. Çorbalar, dondurulmuş gıdalar ve konserve ürünler gibi işlenmiş gıdalar tuz bakımından ev yapımı versiyonlardan daha yüksektir. Bunun yerine yemek hazırlarken tadını ve çeşnisini artırmak için üzerine çeşitli otlar ve baharatlar serpilebilir. Yüksek tansiyonu düşürmek gerçekten önemlidir, çünkü kalp krizinden felce kadar her konuda kişinin riskini azaltabilir.

Tuz-t%C3%BCketimi-artarsa-tansiyon-y%C3%

Daha Fazla Uyumak

Yetersiz uyku kan basıncını yükseltebilir. Dr. Latina, geceleri altı saatten daha az uyunmasının hipertansiyonla ilişkili olduğunu söylemektedir. Tedavi edilmeyen uyku apnesi, kalp hastalığı ve inme de dahil olmak üzere bir dizi sağlık sorununa katkıda bulunabilir. Journal of Hypertension adlı uluslararası bir tıp dergisinde yayınlanan bir incelemeye göre hipertansiyon ve obstrüktif uyku apnesi arasındaki ilişkiyi destekleyen güçlü kanıtlar vardır. Psikosomatik Tıp dergisinin Temmuz / Ağustos sayısında bu yılın başlarında yayınlanan, 300 sağlıklı insan üzerinde yapılan bir araştırmaya göre, kötü bir gece uykusu bile ertesi gün kan basıncının yükselmesine neden olabilir.

Yetersiz-uyku-kan-bas%C4%B1nc%C4%B1n%C4%

Sigarayı Bırakmak

Sadece ciğerler sigaraya maruz kalmaz. Her sigara ile kan basıncıyla birlikte inme ve kalp hastalığı riski artar. Dr. Latina, uzun süreli sigara içenlerin kesinlikle hipertansiyona sahip olabileceğini ve ne yazık ki etkilerinin kalıcı olabileceğini belirtmektedir. Bu yüzden sigarayı bıraktıktan sonra bile yüksek tansiyona sahip olabilirler. Damar duvarları kalıcı olarak zarar görür. Vazgeçmek zor olsa da sigaranın bırakılması ile kan basıncının 5 mmHg kadar düşmesi beklenebilir. Sigara bırakmaya yardımcı olan yöntemlerle ilgili bir doktorla görüşülmeli ve danışmanlık hizmeti alınmalıdır.

Potasyumu Artırmak

Potasyum seviyeleri düşükse, daha fazla potasyum tüketmek yüksek tansiyonla savaşabilir. Genel olarak muz, domates ve sebze gibi potasyum açısından zengin gıdalar yemek, kan basıncını yaklaşık 4 ila 5 mmHg düşürmeye yardımcı olabilir.

Uyarı: Anormal böbrek fonksiyonu olan kişiler potasyumu arttırmamalıdır, aslında, düşük potasyum diyetlerine uymaları gerekebilir. Bu gibi durumlar bildirildiyse doktorlar muhtemelen kan basıncının kontrol edilmesi için hastanın ilaç kullanması isteyecektir.

İlaçları Değerlendirmek

Bazı reçeteli ve reçetesiz satılan ilaçlar kan basıncını artırabilir. Dr. Hassell kan basıncı yüksekliği olan bir hastada ilkönce kan basıncını yapay olarak artıran bir şeyin var olup olmadığına bakıldığını söylemektedir. Etken maddesi İbuprofen ve naproksen olan non- steroidal antienflamatuar ilaçlar bu etkiye sahip olabilir. Psödoefedrin içeren dekonjestanlar da kan basıncını artırabilir. Metamfetamin ve metilfenidat içeren dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) ilaçlarının yapabildiği gibi bazı migren ve kilo verme ilaçları da kan basıncını artırabilir. Hassell’e göre bazı hastalarda belirli bir ilacın kullanımının bırakılması kan basıncını düşürmeye yardımcı olabilir. Kan basıncının alınan herhangi bir ilacın yan etki nedeniyle artabileceğinden endişe ediliyorsa doktorla veya eczacıyla konuşulmalıdır.

K%C3%B6pek-sahiplenmek-sa%C4%9Fl%C4%B1%C

Bir Köpek Sahiplenmek

Bir evcil hayvana sahibi olmak gelişmiş ruh hali, artan sosyalleşme, azaltılmış stres, daha fazla yürümek için motivasyon ve daha iyi olmak gibi birçok sağlık yararı sunar. Özellikle köpek sahiplenmek, çalışmalarda düşük kan basıncı ve daha uzun ömür ile ilişkilendirilmiştir. 2004 yılında yapılan bir araştırmaya göre, sadece bir köpeğin okşanmasından sonra kan yaklaşık 15 ila 30 dakika içinde geçici olarak düşebilir.

 


f9.gif

 

İletiyi paylaş


İletiye bağlantı
Sitelerde Paylaş

Sohbete sen de katıl

Dilersen hemen kayıt olabilir ya da hemen bilgilerini girip yorum yapabilirsin Eğer bir hesabın varsa giriş yaparak üyeliğinle yorumlayabilirsin

Misafir
Bu konuyu yanıtla

×   Yapıştırdığınız içerik biçimlendirme içeriyor.   Biçimlendirmeyi Temizle

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Editör içeriğini temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Hakkımızda

Sitemiz bir "Günlük" olarak derleme yayın, yorum, diyalog ve yazılara vermektedir. Güncel bilim haberleri ve gelişmelere ek olarak özellikle sosyal medyada gözden kaçan, değerli gördüğümüz tüm içeriğe kaynak ve atıflar dahilinde sitemizde yer vermekteyiz. Bu sitede verilen bilgilerin kullanım sorumluluğu tümüyle kullanıcıya aittir. Sayfalarımızda yer alan her türlü bilgi, görsel ve doküman sadece bilgilendirmek amacıyla verilmiştir.

Bilim Günlüğü internet sitesi 5651 Sayılı Kanun’un 2. maddesinin 1. fıkrasının m) bendi ile aynı kanunun 5. maddesi kapsamında Yer Sağlayıcı olarak faaliyet göstermektedir. İçerikler, ön onay olmaksızın tamamen kullanıcılar tarafından oluşturulmaktadır. Yer Sağlayıcı olarak, kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriği ya da hukuka aykırı paylaşımı kontrol etmekle ya da araştırmakla yükümlü değildir.

Yer Sağladığı içeriğin 5651 Sayılı Kanun’un 8 ila 9. maddelerine aykırı şekilde; kişilik haklarınızı ihlal ettiğini ya da hukuka aykırı olduğunu düşünüyorsanız buradan iletişime geçerek bildirebilirsiniz. 

Bildirimleriniz dikkatle ve özenle incelenmekte olup kişilik haklarınızın ihlali ya da hukuka aykırılığın tespiti halinde mevzuat kapsamında en kısa sürede işlem yaparak bilgi vereceğiz.

×
×
  • Yeni Oluştur...